Dojazdové koleso alebo rezervná pneumatika?

Dojazdové koleso alebo rezervná pneumatika?

Rezervné pneumatiky a dojazdové koleso majú za sebou dlhú históriu.

Rezervné pneumatiky a dojazdové koleso, si za svojú históriu prešli mnohými inováciami.

Ak ste mali príležitosť navštíviť automobilové múzeum, určite ste si všimli, že väčšina starých vozidiel bola vybavená dvoma alebo viacerými náhradnými pneumatikami. Časy sa zmenili a moderné pneumatiky sú dnes neuveriteľne odolné oproti svojim predchodcom. Aby sa ušetril priestor vo vozidle a znížila sa jeho váha, mnohé vozidlá často nie sú vybavené ani jednou rezervnou pneumatikou.

Hoci niektoré vozidlá majú naďalej rezervné pneumatiky, je ich čoraz menej. Väčšina vozidiel sa dodáva s dojazdovými pneumatikami, ktoré sa môžu líšiť veľkosťou, vlastnosťami a konštrukciou od pneumatík na ostatných kolesách. Niektoré nové autá sa dokonca nedodávajú s rezervnou pneumatikou. Sú vybavené s pneumatikou run-flat alebo inými pomôckami na dočasnú opravu defektu a zahustenie.

Čo sú plnohodnotné rezervné pneumatiky a aké sú ich výhody?

Plnohodnotné rezervné pneumatiky a kolesá síce vyžadujú viac úložného priestoru,
no je menej pravdepodobné, že ju budete musieť vymeniť. Plnohodnotné rezervné pneumatiky a kolesá by mali byť od začiatku začlenené do schémy striedania pneumatík na vozidle. Tým sa v podstate vytvorí sada piatich pneumatík, ktorá vydrží dlhšie ako len štyri, pretože sa tak neopotrebuje pneumatika skôr, ako zostarne. Ak má vozidlo pohon všetkých alebo štyroch kolies, potom rezervná pneumatika zostane s podobnou hĺbkou dezénu ako ostatné pneumatiky na vozidle, čím sa zníži namáhanie hnacieho ústrojenstva v prevádzke. Okrem toho, keď príde čas na ich výmenu, môžete ju vždy vykonať ako sadu piatich pneumatík.

Dočasné rezervné pneumatiky plnej veľkosti

Náhradná pneumatika plnej veľkosti zodpovedá rozmerom pôvodných pneumatík umožňuje vozidlu pokračovať v prevádzke pri rovnakej výške ale zvyčajne majú lahšiu konštrukciu a menšiu hĺbku dezénu. Náhradná dočasná pneumatika je určená na uskutočnenie jazdy domov alebo do servisu, ale nie na nahradenie pôvodných pneumatík z dlhodobého hľadiska .

Dojazdové pneumatiky

Štandardné pneumatiky sú väčšie a majú nižší tlak hustenia ako dojazdové pneumatiky. Majú tiež iný dezén a menšiu konštrukciu. Ak použijete dojazdovú pneumatiku na inom vozidle, nemusí fungovať tak ako by ste potrebovali. Preto neodporúčame používať dojazdové koleso na takom vozidle, ktoré na to nie je určené.

Kedy si zaobstarať novú rezervnú pneumatiku?

Je dôležité mať po ruke náhradnú pneumatiku. Ak je vaše vozidlo staršie ako šesť rokov a stále máte pôvodnú náhradnú pneumatiku, možno je čas zvážiť jej výmenu. Odporúčanie, podľa ktorého by sa pneumatika mala vymeniť je po desiatich rokoch od dátumu výroby alebo po šiestich rokoch od dátumu uvedenia do prevádzky, takže ak je vaše vozidlo staršie ako šesť rokov, pravdepodobne je čas vymeniť rezervnú pneumatiku.

Viac informácií o rezervných a dojazdových pneumatikách

Rezervné pneumatiky sa v minulosti bežne používali na vozidlách, ale dnes sa už nepoužívajú kvôli obmedzenému použitiu. Dojazdová pneumatika môže ušetriť viac miesta ako rezervná pneumatika, ale pred použitím skontrolujte a upravte tlak vzduchu, aby ste sa uistili, že je dočasná náhradná pneumatika správne nahustená.

Pri používaní dojazdovej pneumatiky by sa mali vždy starostlivo dodržiavať pokyny uvedené v návode na obsluhu vozidla a na boku dočasnej rezervnej pneumatiky. Hoci dojazdová pneumatika nebude fungovať tak dobre ako bežná a jazda s ňou môže byť menej bezpečná, stále poskytuje dostatočnú trakciu, aby ste sa mohli vrátiť domov alebo do najbližšieho servisu.